Zijn het, zeker in het begin, de vorige 2 onderwerpen iets dat je echt zelf moet doen, kun je de financiën vanaf het allereerste moment uitbesteden. Sterker, doe het ook, want daarmee gebeurt het in ene goed. Het is namelijk wel een vak, waarbij het adagium geldt … in ene goed is 1000 x goedkoper dan achteraf moeten corrigeren. En ga je zelf lopen klooien, dan moet dat laatste dus 100% zeker gebeuren. #kostduur Dus nogmaals, besteed die financiën vanaf het eerste moment uit … het is een vak.
Nog zoiets, geloof niet in de onzin tijdens de commercials. Met deze apps en/of software, doet u zelf uw boekhouding eenvoudig en voordelig zelf. GEL*L, het is onzin, het kan niet. Je vraagt de bakker toch ook niet met welke oven hij zijn brood gebakken heeft? Offf, in mijn studententijd bestonden er de zogenaamde boeken van Haynes, die vertelden je hoe je je eigen auto kon repareren kon. Je denkt toch niet, dat ik er ooit gebruik van heb gemaakt? Neen, automonteur is een vak. We schreven er al eens een blog over… lees die hier.
Immers in dit vakgebied geldt … Een en dezelfde vraag kan 2 compleet verschillende antwoorden opleveren. Afhankelijk van … Rechtsvorm, persoonlijke omstandigheden en historie durven we de stelling aan dat er 180 graden verschil in zitten kan.
PS. laten wij die nuance nu als parate kennis in het achterhoofd hebben.
Het is een vak, dagelijks zijn er grote en minder grote veranderingen op het fiscale vlak. Uitspraken van de rechter of heeft u de nieuwe pensioenwet al wel gelezen? Een aanvullend voordeel van de financiën uitbesteden is dat je voldoet aan alle mogelijke wettelijke verplichtingen, je mist geen deadlines en daarmee voorkom je de nodige boetes.
Kortom, nimmer gezeik met …. Hoe lekker kan het zijn.
Maar wacht …. er zijn twee uitzonderingen, die je niet uitbesteden kunt en dus wel zelf moet doen. Nummero uno … dat is de volledigheid der opbrengsten … op de eerste van de maand de uitgaande facturatie. Waarom is dat lastig, immers die extra kop koffie, dat extra uurtje voor die en die klant. Dat krijg je niet uitgelegd aan een willekeurige derde, zelf doen dus, levert je echt meer omzet op.
En de 2e … safeguarding the assets, het betalen van de crediteuren, ook zelf doen. Geen vast bedrag per maand, weg met die automatisch incasso. Je hebt in ene inzicht in je kostenpatroon, rare verschillen vallen direct op. Plus, denk als wij doen, dat is, in termen van deadlines. Zorg voor een eigen PnC-Cycle, een periodiek ritme waarin wie wat doet.
PS. PnC = Planning & Control.
Graag sluit ik af met de magische woorden van een wijs man die ooit voor de klas stond op een kasteeltje in Breukelen: Een jaartje verlies is niet leuk, maar … het is geen faillissement. Sterker nog, je kunt mooie winsten draaien en toch failliet gaan #Swissair. Om die reden hanteren wij de stelregel … Zet van elk tientje dat je ontvangt, 5 euro apart. Hiermee kun je dan de BTW en de IB betalen.
Lees ook de andere blogs in deze serie:
Hoe succesvol worden als ZZP en MKB – de afdeling verkoop (3/5)
Hoe succesvol worden als ZZP en MKB – de operatie (2/5)
Hoe succesvol worden als ZZP en MKB – Intro
Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk proactief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com
Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.