Je kunt nog zulke mooie stoelen maken, maar als je ze niet kunt verkopen, blijft de omzet op nul steken. Je kunt als makelaar nog zoveel potentiële kopers hebben, maar als je geen huizen in de aanbieding hebt, geldt ook hier, nul komma nul omzet.
Hoewel anno 2023 alles inclusief dient te zijn, waren we nog niet eens zo heel lang geleden juist overtuigd van het feit dat je in zogenaamde doelgroepen moest denken, exclusief dus. Sterker, er zijn theorieën waarbij je een zo concreet mogelijke persoon in je gedachten moet houden om daarmee je ideale klant zo sterk mogelijk te kunnen typeren. Of… en ik citeer nu de PC van Jort en Ivo … niet inclusief, maarrrrr exclusief.
Al te vaak nog krijgen we de vraag …… vorige maand een advertentie gezet … bijna 2000 euro … wat denk je … nul nieuwe klanten …. Ooo hellup denk ik dan … bel me liever 10 x te veel dan 1 x te weinig, plussssss, wel graag alvorens de handtekening er staat …. Zo’n one-off levert namelijk per definitie niets maar dan ook niets op … was er van uit eten gegaan, had de rest in het casino volledig op rood gezet … dan had je er echt meer lol aan beleefd. Wat werkt dan wel …. Maak een plan voor ten minste een jaar … en houd je eraan. Want de kracht van reclame zit hem nog altijd in de herhaling …. Na 8 x aanraken is er pas een kans dat je er een nieuwe klant aan overhoudt. Niet zelf verzonnen, hè!
Maak het product en/of de dienst zo klein mogelijk …. Dankzij het internet … kunnen we nu wereldwijd op zoek naar die ene, rechter buitenspiegel in die en die kleur, van die specifieke serie …. Kleine nuance … je dient dus wel zichtbaar en vindbaar te zijn op het web en de sociale media. Sorry, maar het hoort erbij anno 2023.
De kracht van de neen-verkoop … wat wij bijvoorbeeld dus al tijden niet meer doen zijn: individuals, grote corporates en zogenaamde one offs …. Het past niet bij ons. We vinden het niet leuk. Plus die tijd besteden we liever aan de klanten die ons wel lief zijn.
Korting, nog zo een dingetje, hoe ga je er mee om? We schreven er al eens eerder een volledige column over …. Prijzen zijn niet toevallig de prijs die ervoor staat. Als je dan toch wil meegaan in het verzoek, vraag dan wel om een tegenprestatie. En dat kunnen de meest uiteenlopende zaken zijn. Een jaar lang vooruitbetalen, een contract van minimaal 3 jaar of een gratis advertentie in het blad waarvoor deze klant zelf werkt. Ook staffelkortingen kunnen interessant zijn, afhankelijk van je marges natuurlijk. Maar hoe meer iemand bij je koopt of afneemt, hoe lager de prijs.
Enfin, vind een routine die bij je past. Ben je geen fan van harde sales, zoek dan een andere tool die wel bij past, iets met columns of de radio. Want het hoort er wel bij, sterker, ik denk dat het de belangrijkste van de 3 pijlers is.
Het kan nog zo mooi zijn het moet wel verkocht worden, nah dat dus.