We komen ze nog altijd tegen … 2 of 3 jonge ondernemers in de dop … het plan is … 3 jaar lang keihard buffelen om het bedrijf vervolgens tegen de hoofdprijs te willen verkopen. Het standaardantwoord is dan altijd…. Goh mannen, dat gaan dan wel 3 heel zware jaren worden. Want als die verkoop het enige en uiteindelijke doel is gecombineerd met de “successtatistieken” uit de intro-blog dan zou je ook kunnen denken …………
Doe svp, svp, svp vooral iets wat je leuk vindt en waarin je dus automatisch goed bent. Met een eigen bedrijf, ben je immers echt meer dan 40 uur per week zoet. En, niet lullig bedoeld van een oude man, die centen komen dan echt automatisch.
Denkend in termen van de operatie zijn er feitelijk slechts drie dominante businessmodellen. Jaja, we kennen ook het boekje waarin er 75 beschreven worden. Maar wij houden nu eenmaal van KISS. Enfin, 3 dus. Als eerste ….. je bent de meest hippe, de meest vooruitstrevende op je vakgebied. Ten tweede …. je kunt ervoor kiezen om de allergoedkoopste in de markt te zijn. Tenslotte kun je er ook voor kiezen om de allerbeste service te verlenen. Ter info … wij kozen ooit, heel lang geleden voor het laatste. Heeft iets met de achtergrond, roots en horeca afkomst te maken. Want zo leerden wij daar ooit, iets in ene goed doen kost nix maar dan ook nix extra. Sterker, achteraf moeten corrigeren is juist 1000x duurder, vandaar.
Graag brengen we nog een kleine nuance aan … En dat is … wel tijdig aanpassen hè … we gebruiken hem nogmaals …. #nokia. Ook al ben je jarenlang de default keuze als het om een mobiele telefoon gaat, blijf alert. We hadden toch allemaal die zogenaamde 6310, fantastisch, ging 3 weken mee zonder op te laden. Je kon blindelings met het apparaat overweg. En toch, heel de wereld heeft tegenwoordig een iPhone, zonder knopjes nog wel, die je halverwege de dag aan het infuus leggen moet.
We noemen het intern de metafoor van de vuurtoren. Want die vuurtoren is namelijk nimmer het doel an sich. Je dient tijdig een nieuw doel te kiezen, want anders zit je er bovenop met als gevolg …. een reusachtig gat in de romp van je schip. Vaart een stuk lastiger. Een beeld zegt meer dan…. kijk dan nog even die gouwe ouwe Zweedse commercial.
Laatste dingetje dat we vaak voorbij zien komen …. Keep It Stupid en Simple (Kiss). Al was het maar dat je het dan zelf ook nog begrijpen kunt. Plus het zijn vaak niet de meest slimme mensen die het graag moeilijker, ingewikkelder maken dan het daadwerkelijk is. Interessant doen. Neen, jaren van kennis en kunde zorgen er juist voor dat je bij machte bent om het eenvoudig te maken. Of zoals een klant in de modebranche graag zegt … wij maken het liefst items met zo weinig mogelijk individuele onderdelen. Kan het minst mee verkeerd gaan, om die reden maken we dus geen schoenen, veel te veel onderdelen.
In deze reeks, volgen nog de 2 overige poten van het krukje, de verkoop en de financiën. Plus, we sluiten af met een paar ondernemerslessen. Nah, dat dus.