Voorbereiding verhoogt je winst

Voorbereiding verhoogt je winst

In een Clubhouseroom had ik een discussie met iemand die een toneelstukje op de radio doet. Hij was namelijk bijzonder trots op het feit dat hij nimmer iets voorbereidde. Het kwam de spontaniteit namelijk ten goede, zo beweerde hij. Hij kon zich zelfs nog 1 interview herinneren, waarin deze spontaniteit tot hilariteit had gezorgd. Ik vroeg nog, hoe hilarisch het wel niet had kunnen zijn als hij zich wel had voorbereid. Ik bedacht hoe het zou zijn met die 1000 andere voorbeelden en bedacht tegelijkertijd, dat maar niet in de discussie te gooien. Aan bovenstaande methode van verwoorden, merkt u wellicht, dat ik juist een voorstander van voorbereiden ben. Sterker zelfs, ik ben van de zichtbare voorbereiding. 

1. wat zijn de nadelen van niet voorbereiden?
Spontaniteit en improvisatie staan wat mij betreft synoniem voor lui, gemakzuchtig en niet willen voorbereiden. Dat u het even weet. Mocht het toevallig toch goed zijn gegaan, bedenk dan nogmaals hoe geweldig het had kunnen zijn door wel voor te bereiden. Kortom, een gemiste kans dus en die manifesteert zich op alle fronten. Onvoorbereid ergens binnenkomen zegt echt iets over de kwaliteit van de 1e indruk. En terugkomend op het voorbeeld van de radio, niet voorbereiden resulteert per definitie in vervallen in zelfde vragen, patronen, kortom #saaaai. 

2. zijn er voordelen aan niet voorbereiden?
Neen

3. wat zijn dan de voordelen van wel voorbereiden?
Jazeker, heeft u even? 
Voorbereiden, is hetzelfde als aan de voorkant 5 minuutjes extra besteden. U raadt het al, dus minder kans op fouten achteraf. En u weet, achteraf corrigeren is echt 1000 x duurder dan in ene goed doen. Je zou alleen daarom dus al kunnen zeggen dat het daarmee de winstgevendheid ten goede komt. Maar er zijn meer voordelen, hoe leuk is het tijdens een kennismaking te zien dat iemand zich in u heeft verdiept. Je voelt je toch opeens belangrijk, serieus genomen. 

Het tegenovergestelde is ook van toepassing, als ik merk, dat iemand zich niet op een gesprek heeft voorbereid haak ik a la minute af, zonde van m’n tijd.  

Kortom, bent u op zoek naar een bijzonder eenvoudige tip, hoe uw winst te verhogen? Laat dan zien dat u de afspraak heeft voorbereid, kost nix maar levert een boel op. Nah, dat dus.