We beginnen met een theoretisch kader
Een bijzonder wijze man, laten we hem voor ‘t gemak even Michiel noemen, vertelde me ooit eens, Lars, er zijn slechts 3 dominante business modellen waarin je excelleren kunt. Prijs, service of innovatie. Later bleek, dat hij dat gewoon in het boekje van Michael Treacy en Fred Wiersema – Kies uw klanten – gelezen had. Het boek heeft hij mij destijds gestuurd. Ennnnnnn …… als ik weer eens worstel met …… doen we het wel goed? Waar gaan we heen? Voor wie doen we het? dan grijp ik even terug naar bovenstaande wijsheid. Al was het maar vanwege het feit, dat ik dol op korte lijstjes ben.
Wij hebben gekozen voor service boven prijs…..
Natuurlijk krijgen wij ook wel eens de vraag om korting. De meest gebruikte argumenten zijn dan, jaaa maar ik heb maar 10 facturen per maand. Jaaa, maar ik hou het zelf al bij in Excel. Jaaa, maar ik verdien nog niet zo veel. In al die gevallen, waarin de prijs de belangrijkste overweging is hebben wij een advies, ga naar het kantoor van een moeder met kleine kinderen. Op de zolderkamer ben je via de vlizotrap echt van harte welkom. Er is helaas ongetwijfeld minder ruimte voor expertise op het gebied van de Lonen, de BTW, of besparingen binnen de IB en VpB. Niet verder vertellen, daar liggen juist wel de kansen tot belasting besparen, maarrrr nogmaals het is wel lekker goedkoop.
Wij vinden service belangrijker dan de hipste innovatieve toepassing ….
Natuurlijk krijgen wij ook de vraag, jaaa, maar ik heb zelf alles al in een online boekhoudpakket gezet, mijn bank heeft al een boekhoudfunctie, ik wil per se een hip dashboard, met een dito app. Voor die mensen zeggen wij, boekhouden is geen wetenschap, maarrr wel een kunde. Waarmee we feitelijk zeggen dat 80% van een administratie echt wel te automatiseren is, doen wij zelf ook. Maarrr, en wederom niet verder vertellen, de kwaliteit van de dienstverlening schuilt hem nu juist in die laatste 20%. Vind je innovatie ondanks deze info, toch belangrijker dan service, weet dat je wel lekker hip bent.
Concluderend ….
Vind je het belangrijk dat je in het weekend kunt bellen als er echt iets aan de hand is? Of neem je er genoegen mee, dat je enkel op dinsdag- tot donderdagochtend kunt bellen omdat het kantoor de rest van de tijd met de kinderen druk is. Offff …. Je wilt per se met een app werken en neemt op de koop toe dat je vraag enkel via een stemcomputer of een menu beantwoord wordt. Terwijl wij vinden, dat bij de beantwoording van een vraag juist de nuance belangrijk is, het doorvragen door een mens van vlees en bloed, dat meedenken kan, een beter antwoord oplevert. Nah, dat dus …..
Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk proactief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com
Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost. Nah, dat dus.