Veel van de (met name, wat duurdere) huizen in Portugal kennen een BV als de eigenaar. De reden hiertoe is dat hiermee de toekomstige zogenaamde capital gains voorkomen wordt. Tot een jaar of 10 geleden werd dat ook gedaan met behulp van een zogenaamde off shore constructie. Lees, bijvoorbeeld een limited op de BVI. Maar nadat dit fiscaal onvriendelijk is gemaakt, door de zogenaamde blacklisted countries, gebeurt dit tegenwoordig via een lokale LDA. Klein nadeel, je hebt dan wel met jaarlijkse accountantskosten te maken. De Nederlandse deelneemvrijstelling zorgt er tenslotte voor dat de centen bij verkoop, belastingvrij in de holding terechtkomen.
Sedert dit jaar is er iets nieuws verzonnen.
Als je het huis niet verhuurt, dus geen omzet scoort, moet je hier online maandelijks melding van maken. Edoch, laat je niet gek maken. Wij kwamen cases tegen alwaar 50 euro per maand voor deze exercitie werd gedeclareerd. Ik hoor u rekenen, en jaaaa, das eur 600 per jaar. Voor een kwestie van nog geen 3 seconden werk per maand.
Neem het mee, voeg het toe aan een maandelijkse routine die je toch al doet. De betalingen, de facturatie, you name it. Je kunt inloggen met je no. De contribuinte. Zelfs zonder enige beheersing van de portugese taal is dit te simpel. Klik de desbtreffende maand aan en bevestig, dat je geen omzet hebt, vinkje, klaar. Nah, zo eenvoudig kan het zijn aan de wet en regelgeving te voldoen.
Meer informatie: Https://faturas.portaldasfinancas.gov.pt/registarTotaisMensaisForm.action

Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk proactief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig. Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.