Enkel en alleen successen? Echt niet, in deze serie blogs neem ik je mee langs de fouten die ik zelf door de jaren heen heb gemaakt. In de hoop dat de lezer er wat van leert en om te laten zien dat niets menselijk ons vreemd is. En nog een inkoppertje je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden…leer van andermans fouten, of beter lessen.

1. Werken zonder een duidelijke overeenkomst en handtekening
Serieus, we hebben het echt gedaan. Ik had namelijk verzonnen door niet met een overeenkomst te werken het mij extra scherp zou houden op een continue en perfecte dienstverlening.

Ik heb nieuws voor u, we werken alweer jaren met een overeenkomst. Sterker, we doen niets zonder een handtekening. Want natuurlijk werden ook wij belazerd. En nog mooier is, dat dat altijd gebeurt door mensen waar je nét iets extra voor had gedaan. 

2. Een kluwe aan extra services
Ik zeg wel eens, als iemand met een idee komt dat niets met de huidige business te maken heeft, wat is het probleem met de omzet? Hoe meer services, hoe minder focus en ook hoe minder overzichtelijk en duidelijk voor je klant. Wat je doet moet glashelder zijn en doe waar je goed in bent, en laat anderen dat ook doen. Let wel: je service, als in klantvriendelijkheid, dienstbaarheid etc, dát kan nooit goed genoeg zijn, daarmee onderscheid je je. 

3. Resultaat versus inspanningsverplichting
Vele malen ben ik benaderd door mensen die mij wisten te vertellen wat ik allemaal beter kan doen op het gebied van Marketing & Sales (M & S). Dat is helemaal prima, want zoals gezegd doe waar je goed in bent. Nu is het met M & S natuurlijk wel zo dat je resultaat wilt zien. En niet dat je vele malen méér geld uitgeeft dan het je oplevert. Om dezelfde reden ben ik ook geen voorstander van uurtje factuurtje. Het feit dat je moet googelen, omdat je iets niet weet …. Wil niet zeggen dat ík dat dan moet gaan betalen … 

Nah, dat dus