Hoe het begon….”Mijne heeren, Als collega podcast maker #Gooische Business ben ik uiteraard luisteraar van het 1e uur, waarbij een ritje van 24 uur, Blaricum – Portugese Algarve, bijzonder handig bleek om de ooit opgedane achterstand in ene in te lopen. Bij het luisteren van PC 248 hoorde ik opeens de R25 voorbij komen, dat deed mij aan de volgende herinnering denken ….  Ga lekker door, grt, Lars”

Enfin – de auto herinnering ……  

Het moet 1988 zijn geweest …. Net in het bezit van het roze papiertje en moeders oude Citroen Visa, toen werd besloten, samen met maatje Reinoud, zelfstandig op surfvakantie te gaan. Tasman en Columbus besloten overigens wel op dezelfde camping te gaan staan als Pa & Ma.  

Het begon goed …. Want nog voor vertrek plofte de Citroen Visa … plusss …  zakte de zojuist aangeschafte caravan door de assen. Ieder weldenkend mens zou dit als een voorteken hebben gezien, wij niet. 

Immers de oplossing lag voor de hand. Wij reden mee met, Pa & Moeke Hoekstra, de rest van het gezelschap zou 3 dagen later nakomen. Problem solved.

Aanvullend voordeel, de surfplanken pasten prima in de caravan, dus niets moeilijk doen met de Thule dakdragers. Tijdens de overnachting de surfplanken achter in de auto, Jeremy Clarkson zou trots op ons zijn geweest.

Het begon al iets te schemeren toen een camping werd gevonden, die kon dienen als overnachting. Het proces was eenvoudig doch doordacht, planken uit de caravan, zodat Pa & Ma konden slapen, tentje opzetten, planken achter in de auto en pitten.  

So far, so good, de theorie bleek echter geen rekening te hebben gehouden met de schemering uit de praktijk. Geholpen door de immense achterklap van de Renault schoven de planken uiterst soepeltjes over de achterbank. Het paste bijna. Darwin en Einstein verzonnen, de planken passen met de punten precies op het dashboard. Slechts een heel klein beetje geweld bleek genoeg, de achterklep perfect te doen laten sluiten.

Noem het natuurkunde, noem het de perfecte hefboomwerking van de achterbank, de volgende morgen bleek waarom de surfplanken perfect pasten. Want waar de achterkant naar beneden, gaat de punt omhoog … resultaat …. Een ster ter grootte van ons melkwegstelsel in de voorruit van de prachtige Renault 25 GTD.  

Omwille van de tijd bewaar ik de voordelen van met een caravan op de linkerbaan van de Peage ennnnn wat te doen als je met 80kmpu in een Saab 90 combi coupe rijdt en de versnellingspook 30 cm boven de middenconsole zweeft.

Uitgezonden op 14 september 2022 en na te luisteren: https://www.bnr.nl/podcast/petrolheads/10488066/een-warme-groet-van-bas-op-goodwood