In onze vorige blog over Meer omzet, hoe dan hebben we het gehad over zichtbaarheid; middels een goedwerkende & vindbare website en actieve social media.
Een andere manier om meer zichtbaar te zijn en zodoende ook aan meer omzet te werken is door te netwerken. Jaja u hoort het goed, gewoon netwerken. U weet wel borrels, koffieochtenden, serviceclubs etc. Het lijkt net werken.
Het wat en waarom van netwerken
Door te netwerken kom je (weer) on top of mind bij mensen. Er zijn diverse manieren van netwerken én ook met verschillende doelstellingen. Je kan online én offline netwerken. En als doelstelling het bestaande netwerk onderhouden en tegelijkertijd meer diensten/producten bij dat bestaande netwerk te slijten. En aan de andere kant netwerken om dat bestaande netwerk uit te breiden. Nieuwe klanten dus te werven. Het is trouwens niet of, of, of …. Maar én én én….
Hoe doe je dat nou handig, dat netwerken?
Daar zijn genoeg tips over te geven, en er zitten wel verschillen in tussen online en live, maar live is het afgelopen anderhalf jaar voor een groot deel weggevallen, dus even een opsomming van tips, live of online.
- Zorg voor een actieve en up to date online aanwezigheid (op welk social media kanaal je ook actief bent);
- Volg andere experts in hetzelfde vakgebied en word lid van (LinkedIn) groepen en deel daar ook content;
- Als je iemand ontmoet in real life, connect dan óók meteen op je socials met elkaar
- Online contact met iemand, maak vervolgens een live afspraak of beeldbellen (Zoom, Teams, facetime etc.). Maak het contact persoonlijk;
- Organiseer webinars, maak vlogs; laat jezelf zien en vertel/deel je verhaal
- Help anderen; ga in op hulpvragen online;
Netwerken is dus eigenlijk een andere manier om zichtbaar te zijn, maar gaat daarbij een stap verder. Namelijk in contact (online én offline) treden met degene bij wie je zichtbaar bent.
Tot zover Femke, klaar voor de ongezouten mening van Lars over het offline netwerken (of te wel borrelen, koffie drinken, serviceclubs)? Ja, netwerken zou zomaar eens kunnen werken. Je zult mij niet horen zeggen, dat er nog nooit een mooie zakelijk relatie uit is ontstaan. Edoch, het gros van dergelijke initiatieven valt in de categorie, gaarkeuken voor ZZP’ers zonder opdrachten. Daarnaast is het extreem time-consuming, en wat is de kans dat je er heeeel toevallig tegen een nieuwe opdrachtgever aanloopt? Sterker, de conversie ratio van koud outbound bellen schat ik hoger in. Ik heb ook het idee dat er nooit geslaagde mensen rondlopen, die hebben wel iets beters te doen. Het is niets voor mij, maar ik heb me laten vertellen, dat BNI 1 van de weinige uitzonderingen is. Het is niet goedkoop, er heerst discipline en ook na x jaar is hier de magie vanaf. En tenslotte, ook hiervoor geldt, je dient een plan voor minimaal een jaar te hebben. Zo niet, begin er niet aan.