Ik heb enorme bewondering voor mensen die daadwerkelijk iets weten, iets kunnen en het ook nog eens fantastisch kunnen vertellen …. Op een podium, tijdens seminars en dan bedenk ik … maar dat wil ik ook kunnen.

Kennis delen
Zelf proberen we door kennis te delen on top of mind te blijven. Als het delen van kennis meer wordt dan een methode van verkopen, dit ontstijgt, wordt dit feitelijk dan dus het primaire product. Terwijl …. Ook ik weet iets waarvan ik zelf denk, das toch simpel? Zonder me af en toe te realiseren, dat het voor mij simpel is omdat ik al 35 jaar niets anders doe. En die 35 jaar ervaring zou toch iets waard moeten zijn. Helemaal als ik luister naar een podcast of een Clubhouse room waarin verteld wordt hoe eenvoudig het is een online seminar te organiseren, die eur 30k per maand zouden moeten opleveren. Nu blijkt dit laatste niet geheel op de waarheid te berusten, maar toch.

Wij proberen kennis te delen door het schrijven van blogs als deze, via NH en door er een podcast van te maken. Maar de created content is uiteraard op vele meer methoden te delen, te verspreiden. Een paar voorbeelden die me te binnen schieten … want zodra je de content hebt, kun je deze eindeloos verkopen …

Kennis verkopen
In 1e instantie denk ik heel traditioneel aan een hardcopy boek, maar goed, dan kan een E-book natuurlijk ook. We brengen je graag in contact met de leukste uitgever van het land. Zoals gezegd, de Podcast, wij weten zelf als geen ander hoe eenvoudig dit anno 2022 is. Hoewel de initiële hype eraf is, bestaat Clubhouse ook nog en houden hosts er echt nieuwe klanten aan over. YouTube heeft zelfs de nodige miljonairs voortgebracht. Traditionele radiostations zitten echt regelmatig te springen om content, dus stuur hen een persbericht. Bij BNR kun je tegen betaling je eigen show kwijt. Ik denk ook aan een klasje, want dan heb je niet 1 x maar 30 x dezelfde omzet. Maarten van Rossem neemt regelmatig zijn Podcast in Vredenburg op. Tenslotte een seminar, maar splits het dan wel op, live aanwezig, online aanwezig, of gereduceerd achteraf terugkijken. Enfin, vul zelf maar aan.

Of toch gratis?
Mocht je ervoor hebben gekozen een boek te schrijven, vraag jezelf dan het volgende af: wil je dat het gelezen wordt of wil je dat het boek de nodige omzet zal realiseren. Weet bij dat laatste overigens wel, dat 99% van hen die een boek schrijven er nimmer rijk van zal worden. En wil je dat het gelezen wordt … geef het dan gratis weg. Ik heb dit overigens niet zelf verzonnen. Ik citeer in deze diezelfde leuke uitgever te Amstelveen. Kleine nuance bij het boekje, stel dat je 100 hardcopy exemplaren weggeeft, vraag er dan in ruil wel een recensie voor terug.

Bovenstaande constatering geldt natuurlijk net zo hard voor de overige media, er is immers zoooo extreem veel content voorhanden, hoe ga je je onderscheiden? Want het gaat echt niet om enkel de inhoud. Zie de nonsense op Youtube die vele miljoenen keren bekeken wordt. Combi kennis, inhoud en vermaak.

Tot slot…
Tenslotte het verdienmodel … hoe levert het ook nog centen op.

Kijk … als je YouTube filmpjes, miljoenen keren bekeken worden is het antwoord eenvoudig, je krijgt vanuit Google de nodige centen overgemaakt, klein dingetje, het algoritme bepaalt je zichtbaarheid. En die afhankelijkheid kan van de 1 op de andere dag veranderd zijn.

Reclame voor een podcast kan uiteraard, maar een standaard commercial is wel heel eenvoudig door te spoelen. Reclame oplezen als onderdeel van de show wordt daarom niet voor niets steeds vaker gedaan. Mocht je nu een heel specifieke doelgroep aanspreken, dan kun je er heel gericht een sponsor bij zoeken. O ja, die BNR-methode … kom met een format en neem een sponsor mee. Nah, dat dus.