Een vuurtoren is nimmer een doel an sich. Ik leg het uit, die krengen staan namelijk meestal op het land of goed beschermd door enorme basaltblokken. Dus het aantikken van de vuurtoren, betekent in vrijwel alle gevallen einde oefening. Neen, de les is ….. tijdig een nieuw doel bepalen, lees de volgende vuurtoren.

Toch is deze les niet bij alle bedrijven bekend. Vele oude (familie) bedrijven zijn de laatste paar jaar omgevallen. Denk bv aan de Harense Smid, V&D, Blokker (wel weer even gered), maar ook Nokia. 

Rond de eeuwwisseling dacht je toch geen moment na over welk merk je nieuwe telefoon zou gaan worden. Ik herinner me de 6310, je kon er iemand mee doodgooien en het kreng ging ook nog eens 3 weken mee op een batterij. Toch ging Apple aan de haal met deze markt en er zaten niet eens fysieke knoppen op. Wetende dat iPhone verkopen nu ook stagneert, lijkt een nieuwe vuurtoren ook hier uiterst noodzakelijk. De miljarden in het auto project zijn weg, terwijl Apple al eens op het randje heeft gestaan. Ze weten wellicht nog hoe dat voelt.

En toch, je gaat echt niet zomaar failliet, want daartoe is er maar 1 oorzaak, de cash is op. Swissair was echt winstgevend, ze waren alleen even vergeten voldoende cash aan te houden om het laagseizoen door te komen. Vele hippe ICT bedrijven hebben daarentegen nog nooit een dag winst gemaakt, maar de opgehaalde funding is dusdanig groot, dat de salarissen echt nog wel even betaald kunnen worden.

Tesla ook zoiets moois. Wat een luchtbel is dat, een slecht product (nah ja, als je rechtuitrijdt is het nog redelijk), met een dito super slechte service. Het enige alwaar een paar centen mee werden verdiend is de verkoop van de emissierechten aan Fiat. Enfin, de helft van de waarde is inmiddels in rook opgegaan, we noemen het niet voor niets een aftrekpost op wielen.

Kortom, onthoud die positieve cashflow (tijdige en accurate facturatie) in combinatie met de metafoor van de vuurtoren. Nah, dat dus.