Communiceren met je klant, hoe?

Communicatie met je klant

De moderne tijd brengt veel voordelen met zich mee, maar zo blijkt, ook ergernissen. Bijvoorbeeld bij het communiceren. Van klant naar opdrachtgever en vice versa. En dan hebben we het over de kanalen waaruit gekozen kan worden en de reactiesnelheid die daarbij verwacht wordt….

Even voor de duidelijkheid: hoe kan je nu eigenlijk allemaal communiceren? 

  1. Persoonlijk
  2. Telefonisch
  3. Per mail
  4. Whatsapp (of sms eventueel nog)

Persoonlijk ontmoeten, want live is altijd leuker! Elkaar face to face ontmoeten levert veel voordelen op. Een daarvan is lichaamstaal, non verbale communicatie, dat spreekt boekdelen. Maak daar gebruik van. Daarnaast ontstaat er makkelijker een vertrouwd gevoel met elkaar en bouw je dus aan een relatie samen. Het werkt drempelverlagend om fysiek elkaar te ontmoeten waardoor brainstormsessies soepeler verlopen en harde onderhandelingen of ingewikkelde gesprekken makkelijker verlopen. Nadeel? Het kost wat meer tijd.

Zoom, wat fantastisch, zeker als je met meerdere personen op diverse locaties vertoeft. Je bespaart op reistijden, geen sprake van reiskosten en zeer to-the-point waarmee efficiënt. 

Een beller is sneller! Tja, dat zeggen ze vaak, hè? Nou ja, qua reistijd is dat natuurlijk ook zo. En als je snel reactie wilt, ook dan: pak de telefoon. Soms komt het niet uit dat je belt, maar dan kost het je ook maar heel weinig tijd en weet je wanneer je wél even kan terugbellen. Als je dus iets wilt weten, bel, dan heb je snel je antwoord. 

E-mail is handig als je dingen met elkaar wilt delen, documenten bijvoorbeeld. En ook als je graag de afspraken of het ‘gesprek’ vast wilt leggen. Dat is dan in één handeling gebeurt, de e-mail fungeert dan als communicatiemiddel en direct ook als ‘bewijs’.

Whatsapp, Facebook messenger etc, het wordt meer en meer ook zakelijk gebruikt. Vooral onder ZZP’ers is dit een veel gekozen communicatiemiddel. Het is lekker snel, je kan ook beeld of documenten sturen én het is heel laagdrempelig. Maar…verwacht niet meteen antwoord, ook niet als de 2 blauwe vinkjes er staan. 

Zelf ben ik (lees: Femke) groot fan van persoonlijke ontmoetingen én whatsapp. Het is wel goed om te weten hoe je opdrachtgevers/klanten erin staan. Lars doe je geen plezier met whatsapp. Er komt ook zoveel binnen via dit medium, voor je het weet ben je 3 pagina’s verder. Dat komt omdat zijn inkomende e-mails ook meteen zijn to do lijst vormen. Ook een manier!