Wat is er aan de hand?
Het is begin 2020, Happy New Year. En voor uw informatie: er zijn ook dit jaar weer miljoenen mensen, die in ieder geval één goed voornemen hebben gemaakt. Du moment dat u deze blog leest, weten we 1 ding zeker, 80% is afgehaakt. Waarom? De redenen waarom het tóch niet lukt zijn legio. De motivatie was niet juist, de timing was niet oké, of de doelen bleken te ambitieus. Kortom, er lijken haast wel meer redenen te zijn waarom het niet lukt in plaats van wel.

Kan het anders?
Jazeker, en dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Weten hoe? Volg onderstaande tips, waarbij ik bijvoorbeeld de statistieken omtrent startende bedrijven in mijn achterhoofd had. Immers, schreven we al niet eens in een eerdere blog van alle start ups lukken er ook echt meer niet dan wel.

Zelf stel ik mezelf aan het einde van elk jaar een beperkt (vaak slechts 3 tot maximaal 5) aantal doelen voor het nieuwe jaar. Noem het een ambitie of goed voornemen. Immers, elk meetbaar succes begint met het op voorhand uitspreken van een ambitieniveau.

Ter illustratie, de doelen die ik mezelf dit jaar heb gesteld:

  • Naast het door de week geen druppel alcohol drinken, hetgeen ik al een paar jaar doe, ben ik 2020 met een #DryJanuary gestart. En weet je, tegen het einde van de maand bedenk ik me, het ging me veel eenvoudiger af, dan op voorhand ingeschat. Waarom het lukt? Ik denk zeer eenvoudig, omdat ik het zélf wilde. Ik doe het niet om iemand anders te plezieren. En bijkomende voordelen: Je slaapt beter, je bent productiever op het werk, je bespaart geld en je valt er nog van af ook (heb ik me laten vertellen).
  • Daarnaast wil ik dagelijks 10.000 stappen lopen. Nu wonen we zowel in Blaricum als in Portugal midden in de mooiste natuur. Dus een kwestie van de schoentjes aan en hobbelen met die geit. Niks een abonnement op een fitnessclub. Podcastje erbij op en wandelen maar. Je hoofd raakt leeg, waardoor ruimte voor legio nieuwe ideeën, die ik z.s.m. naar mezelf mail.
  • Ook ten aanzien van de radio stellen we jaarlijks doelen die we willen bereiken. Aantal luisteraars, views, wat willen we aan nieuwe dingen doen, noem maar op.
  • Tenslotte, met betrekking tot de zaak. Ook in deze stel ik mezelf doelen. De gewenste omzetgroei en hoe dit te realiseren. Want groeien betekent toch echt, dat je iets anders of extra moet doen ten opzichte van nu. Immers als je niks verandert, blijft alles bij het oude.

Waaraan voldoet een goed voornemen dat wel haalbaar is?

  1. Je moet het zelf willen, doe het niet voor een ander.
  2. Probeer niet te snel te willen, binnen 1 maand 10 kg afvallen is geen structurele oplossing.
  3. Langzaam iets 3 maanden volhouden, betekent een structurele gedragswijziging.
  4. Er zijn echt meer start momenten naast 1 januari.
  5. Communiceer en doe het samen.
  6. Denk aan de theorie omtrent SMART doelen stellen.

Happy New Year, nu het nog kan, en doe er je voordeel mee!

 

Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk proactief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com

Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.