10 jaar en 1000 klanten verder

Het is exact 10 jaar geleden, dat ik me eigenaar mag noemen van LenW. Het is dus ook 10 jaar terug dat ik afscheid heb genomen van de beursgenoteerde corporates, alwaar ik me regelmatig afvroeg, wat mijn individuele inzet betekende voor de toegevoegde waarde naar de klanten.

Ik kan me ook nog als de dag van vandaag herinneren, wat de reacties van mijn Nyenrode klasgenootjes waren, toen ik hen in mijn plannen meenam. Die Vanloon is aan de pillen. Ook herinner ik me de wijze woorden van prof Tse … enerzijds “there is no such thing as free lunches” maar ook zei hij … van alle nieuwe bedrijven bestaat 95% niet meer na 5 jaar. Tegelijkertijd is er wel een manier om je kansen met tot wel 300% te verhogen en dat is door een bestaand bedrijf met een reeds draaiend cashwheel over te nemen en naar je hand te zetten.

Welk idee had ik destijds dan?
Eigenlijk heel eenvoudig. Ik verbaasde me oprecht over het feit, dat ik destijds mijn cijfers binnen 1,5 dag (ja je leest het goed) na jaareinde op het hoofdkantoor had liggen terwijl de gemiddelde MKB’er tot wel 2 jaar na jaareinde zijn cijfers nog niet gereed heeft. En dat terwijl informatie het meest bederfelijke product ter wereld is. Geef om 10 uur een persconferentie en een minuut later is deze informatie ingeprijsd in de beurskoers. Sterker nog, in vele gevallen wordt er op geanticipeerd. Ter vergelijking … een verse vis of biefstuk is, mits goed gekoeld echt wel 2 dagen houdbaar.

Enfin, zo ontstond dus de idee om die fast close methode van het corporate denken (met zijn accruals en reverse accruals) te kopiëren naar het MKB.

En, is het gelukt?
Ja, maar het kan en moet altijd beter. Ook wij hebben de nodige fouten gemaakt, vergeet dat niet. Maar we hebben er ook van geleerd. En weet je, hoe leuk, wij mogen dagelijks leren van onze klanten. De meest succesvolle bedrijven hebben een duidelijke focus. We zien, hoe kleiner het product, hoe groter het bedrijf. Om die reden verlenen we zelf anno 2019 nog maar 1 dienst: we doen of alles voor een klant of we doen niets. We bedienen nog maar 1 markt, en dat is het MKB. En we doen het maar op 1 manier, en dat is via een vast bedrag per maand.