UPDATE

Minder papierwerk voor zzp’ers, opdrachtgevers én voor de Belastingdienst. En bovendien zekerheid vooraf over hoe de fiscus de arbeidsrelatie tussen zzp’er en opdrachtgever beoordeelt. Dat is de kern van afspraken die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft gemaakt met werkgevers, zzp-organisaties en vakbonden over de opvolger van de VAR-verklaring.

In een brief (alternatief_voor_beschikking_geen_loonheffingen_8887) van 15 pagina’s legt Wiebes uit waarom hij die voor zzp’ers en freelancers noodzakelijke VAR vorig najaar wilde vervangen door een nieuwe Beschikking geen loonheffingen (BGL). Maar hij kreeg op zijn eerste plan zoveel kritiek vanuit de Tweede Kamer en van maatschappelijke organisaties dat hij om de tafel ging met die organisaties om te praten over een alternatief. Zij kwamen vervolgens met een aanbod ‘dat ik niet kon weigeren’, zegt de VVD-staatssecretaris tegen het ANP in een toelichting op de brief die hij vandaag naar de Kamer stuurt.

In zijn nieuwe voorstel gaat de fiscus werken met voorbeeldovereenkomsten per sector. Er moeten snel zo’n veertig van die sectorale en een paar algemene overeenkomsten op de site van de fiscus komen. Zzp’ers en bedrijven kunnen die gebruiken en invullen. ‘Wie zich daarbij aansluit kan van de ene op de andere dag aan het werk.’

Samen verantwoordelijk

Een bedrijf mag ook voor alle freelancers een eigen overeenkomst opstellen, die bij goedkeuring door de fiscus steeds opnieuw te gebruiken is. Eén van Wiebes doelen van de operatie wordt daarmee gehaald. In het verleden was de zzp’er verantwoordelijk als de arbeidsrelatie verder ging dan het freelanceschap. Dan had de werkgever premies moeten betalen, maar draaide de zzp’er daar voor op. Nu worden opdrachtgever en zzp’er samen verantwoordelijk. Dat moet ook een preventief effect hebben voor bedrijven die dachten te kunnen sjoemelen.

‘De VAR wordt afgeschaft en de BGL komt er niet. We zijn gewoon aan het opruimen’, zegt Wiebes. ‘In het verleden dwarrelden er een half miljoen beschikkingen door het land. Dat had nadelen voor zzp’ers en voor opdrachtgevers. Zzp’ers dachten dat alles in orde was, maar dat bleek bij controle soms niet het geval. Niemand wordt nu nog verrast. En we zijn er ook vanaf dat als er iets fout is, de zzp’er eenzijdig de rekening krijgt. Ik hoop dit met steun van de Kamers per 1 januari te kunnen invoeren.’

Het bedrijfsleven kan volgens Wiebes met de wijzigingen 10 miljoen euro per jaar besparen aan administratieve lasten. De fiscus moet de komende jaren in totaal 10 miljoen extra aan kosten maken, maar kan daarna rekenen op een structurele besparing van 745.000 euro per jaar. Er zijn in Nederland ongeveer 800.000 zzp’ers. Bron:vk.nl

Let wel … niet voor niets roepen wij vaak, dat onze adviezen niet klakkeloos gekopieerd kunnen worden. Wij krijgen vaak de vraag of het echt zo eenvoudig is om fiscaal voordeel te behalen. Ja en nee. Sommige zaken zijn door een oplettend administratie kantoor makkelijk voor u te tackelen. Andere zaken liggen wat genuanceerder en zijn vooral afhankelijk van uw specifieke situatie. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk pro actief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt.
……. Immers, de investering in een goed advies levert u vele malen meer op dan het kost.