Social Media: yes or no?

Het zakelijk inzetten van social media is mijns inziens definitely een go. Het heeft verschillende voordelen die ik graag even op een rijtje voor je zet.

  1. Zeker als je overal dezelfde gebruikersnaam gebruikt. Ook je profielfoto en omslagfoto is slim om overal hetzelfde te doen. Herkenbaarheid en kracht van herhaling.
  2. Als je op meerdere manieren op internet aanwezig bent, helpt dat voor je vindbaarheid. Een website, blog en diverse social media kanalen. Ook Google vindt het nog steeds interessant als je actief bent op verschillende plekken op het web. En helpt je dan dus bij je vindbaarheid.
  3. Meer bezoekers naar je website. Doordat je op andere plekken communiceert trek je bezoekers naar je website. Dat is natuurlijk altijd gunstig.
  4. Via social media kan je j lezers actief bereiken. Naast je website kan je ook andere kanten laten zien van jou, je bedrijf, medewerkers & je activiteiten. Mensen gaan je leuker vinden naarmate je meer van jezelf laat zien. En je lezers kunnen op je reageren. Bijvoorbeeld op Instagram of Twitter. Interactie!
  5. Op social media kan je je reputatie beschermen. Als je snel reageert kan je ook eventuele kritieken rechtzetten. Daarnaast helpen j volgers daar ook bij. Als je veel volgers hebt zullen zij ook reageren namens jou al het ware. En je kan natuurlijk altijd een reactie verwijderen of een persoon blokkeren.
  6. Last but not least. Een prijs of cadeau weggeven? Storytelling? Dat kan allemaal perfect op je social media kanalen.

Een aantal basis tips als je ervoor kiest om social media actief in te zetten. Allereerst kijk goed waar je doelgroep actief is. Zitten die niet op Twitter, dan hoef je daar ook geen aandacht & tijd aan te besteden. Zorg dat je je content aanpast aan het kanaal. Op Instagram bijvoorbeeld draait het vooral om mooie plaatjes, LinkedIn is vooral écht zakelijk/inhoudelijk gericht en Facebook op sociaal & interactie. En tegelijkertijd ook de volgende tip: als je op meerdere kanalen zit, koppel deze dan niet aan elkaar. Zoals Facebook & Twitter of Instagram & Facebook. Zorg voor unieke content passend bij het betreffende kanaal.

Deze blogs delen wij altijd op onze website, als aanvulling op de zakelijke informatie die we daar hebben staan. Wat kunnen we voor u doen, welke pakketten & mogelijkheden bieden wij. De blogs gaan inhoudelijk over wat jou, als ondernemer, (waarschijnlijk) interesseert. Ook worden de blogs gedeeld op Facebook & Twitter. Zo creëren we activiteit richting onze website.

En jij, wat doe jij wel (of niet op social media?

Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk pro actief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com

Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.