Facebook; should I stay or should I go?

De laatste maanden staat Facebook in the picture. Wat een monster. Schandalig. Diverse oproepen & de actie van Lubach om allemaal Facebook te gaan verlaten. Maar …..is dat wel terecht?

Het is nu toevallig Facebook die in de vuurlinie ligt, maar Google en Amazon en Uber en Apple en Microsoft zijn geen haar beter, en zelfs hun kleinere, sympathiekere concurrenten zullen net zulke monsters zijn als ze eenmaal net zo groot zijn. Elke internetgigant zal vroeg of laat zijn Cambridge Analytica-moment bleven.

Veel Europeanen zijn de afgelopen weken van Facebook afgegaan. Velen denken dat hun persoonlijke gegevens dan veiliger zijn, en dat hun privacy dan niet meer wordt geschonden door bedrijven of politieke groeperingen die er hun voordeel mee doen. Dream on.

Facebook heeft (gelukkig) niet stil gezeten sinds het moment dat bekend werd dat Cambridge Analytica de gegevens van 87 miljoen gebruikers heeft binnengehaald middels een quiz-app die mensen konden spelen via Facebook. Zo heeft elke Facebook gebruiker een melding gekregen om privacy instellingen opnieuw in te stellen. Bij deze instellingen zijn diverse nieuwe mogelijkheden toegevoegd. En het allerlaatste nieuws is dat er een Clear History optie kom. Daar kan je zien welke gegevens Facebook allemaal verzameld heeft op basis van jouw gedrag & posts op Facebook en die kan je dan allemaal wissen!

Het lijkt misschien een monster, Facebook, maar tegelijkertijd is het de grootste marketingmachine die we hebben. Blijven dus!

Pas je gedrag alleen wél aan. Daar hebben we wel wat tips voor.

  1. Persoonlijke gegevens; waarom zou je die naar waarheid invullen. Oké, je loopt de kans een felicitatie te missen. So What?
  2. Gebruik je Facebook account NIET om in te loggen op andere sites of apps.
  3. Zet je locatievoorzieningen uit. Niemand hoeft te weten waar jij bent!
  4. Bedenk (eventueel per bericht) wie dat bericht moet kunnen zien. Kies alleen voor openbaar als je het zakelijk inzet.
  5. Taggen op je tijdlijn. Hou de controle bij jezelf. Eerst goedkeuren, dan pas plaatsen.
  6. Als je foto’s en video’s eerst in een album plaatst en dan pas op je tijdlijn, kan je eventueel alles in één keer verwijderen.
  7. Bij je advertentie instellingen kan je aangeven wat adverteerders allemaal mogen zien en welke gegevens ze van jou te zien krijgen. Erg nuttig om eens doorheen te lopen en bewuste keuzes te maken.
  8. Tot slot: je eigen Facebook vrienden. Onder ‘apps die anderen gebruiken’ kan je in één keer bepalen welke gegevens van jou gezien (én gebruikt) kunnen worden door Facebook apps die je vrienden gebruiken. En loop je vriendenlijst af en toe eens kritisch door. Bij je volgers kunnen compleet vreemden zitten…

Als bedrijf kan je alleen een pagina aanmaken als je een persoonlijk account hebt. Deze laatste kan je net zoveel of weinig gebruiken als je zelf wilt én je bepaalt natuurlijk altijd zélf wat je erop zet. Maar een sociaal media kanaal met bijna 11 miljoen gebruikers in Nederland, zou ik niet negeren en keihard inzetten voor zakelijke doeleinden!

Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk pro actief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com

Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.