Werken vanuit huis. Omdat je werkgever voorstander is van het nieuwe werken. Hoezo nieuw trouwens? Of omdat je eigen baas bent. Het lijkt de meeste mensen geweldig.

Efficiënt thuiswerken
Werken vanuit huis. Omdat je werkgever voorstander is van het nieuwe werken. Hoezo nieuw trouwens? Of omdat je eigen baas bent. Het lijkt de meeste mensen geweldig.

Vrijheid; jij bepaalt wanneer je werkt. Lekker in je lievelingsoutfit. Want niemand die je ziet. De beste koffie of verse gemberthee. Want die maak jij zelf. Toch? Geen reistijd en dus ook niet van die vervelende files. En ook geen collega’s die hun hart komen luchten. Lekker rust. Of gaat dat in de praktijk anders?

Bij veel mensen wel. Want er staat nog een wasje. Ach, even de wasmachine aanzetten kan toch wel tussendoor. Of een klein boodschapje. Best handig om het eten alvast voor te bereiden. Even die telefoontjes te doen naar de verzekering, tandarts afspraak verzetten of even … Daar ga je al. Even dingen tussendoor doen. Dat thuiswerken is op deze manier helemaal niet zo efficiënt en fijn.

Graag geven wij je tips hoe je een relaxte én nuttige werkdag thuis kunt hebben.
1. Maak er geen pyjama feestje van. Kleed je ’s ochtends gewoon aan, alsof je een afspraak hebt of naar je werk gaat. Dit zorgt voor een mindset waarbij je werkethos wordt gestimuleerd. Terwijl je hersenen hele andere activiteiten in gedachten hebben als jij in je pyjama of joggingpak gaat zitten werken.
2. Zorg voor een goede planning. Wat wil je vandaag doen. En werk je lijstje punt voor punt af. Hou daarbij je prioriteiten continu in de gaten. Ook als er iets tussenkomt. Weeg dan goed af wat je prioriteit geeft en doe dat dan ook. Je zult zien dat wat je op maandag als hoogste prioriteit labelt de dag daarna best kan wachten tot woensdag…
3. Zorg voor een serieuze en prettige werkplek. Als je ervoor kiest om aan de keukentafel te werken, maak ‘m dan schoon en leeg. Geen afleiding. Alleen je benodigde werkspullen om je heen. En natuurlijk een fijne stoel, zodat je in een goede en actieve werkhouding aan tafel zit.
4. Maak onderscheid tussen werk en privé. Geen huishouden even tussendoor. Natuurlijk kan je dat in een geplande pauze best doen. Maar neem dan liever tijd om even te eten en drinken en te ontspannen. Maak een wandeling buiten bijvoorbeeld.
5. Werk in tijdsbokken en zorg dat je dan geen afleiding hebt; Deel je tijd in overzichtelijk blokken in. Bijvoorbeeld 1 of 1,5 uur. Zet je telefoon dan op stil. Dat bevordert je productiviteit.
Als laatste, vergeet niet te genieten. Want je zit toch maar mooi thuis te werken. En jij bent in charge. Want jij bepaalt wat je wanneer doet.

Zijn er alternatieve mengvormen?
Ja, sedert 1 september, heeft LenW het pand direct naast de reeds bekende en vertrouwde locatie aan het Stationsplein nr. 5 kunnen bemachtigen. Hierin worden ‘as we speak’ werkplekken gerealiseerd speciaal en exclusief voor haar klanten. Hoe fijn? Sparren met mede ondernemers, terwijl je financieel adviseur onder handbereik.

PS
Voor meer rust; besteed zaken waar je weinig of geen verstand van hebt, of die niet jouw interesse hebben, lekker uit. Daar zijn andere experts voor. Zoals die vervelende cijfers, rekeningen, belastingen en btw aangifte. Hoppa: accountant, here I Come!

Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk pro actief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com

Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.