accountant onvoldoende proactief

‘Accountant is niet proactief genoeg’
Nyenrode, afgelopen dinsdag 4 juni, Ondernemers verwachten steeds meer persoonlijke service van hun accountant: proactief advies en een structurele bijdrage aan de ontwikkeling van de onderneming. Accountants schieten nogal tekort op dit gebied, is de algemene mening.

Dat is gebleken uit tijdens ondernemers- en accountantsevent Exact Master Editions. Ruim 85 procent van de ondernemers vindt hun accountant of administratiekantoor weinig proactief. Opvallend, want dit staat haaks op de ervaring van accountants zelf: ruim 76 procent vindt namelijk wel dat hij actief meedenkt.

En kennen de accountants de specifieke branche van de ondernemer goed? Nee, zegt ruim 76 procent van de ondernemers. Ja, zegt de helft van de accountants. Een minderheid van 43 procent van de ondernemers zegt geld over te houden aan zijn accountant. Wederom een opvallend verschil, aangezien 82 procent van de accountants van mening is dat zij wel degelijk geld verdienen voor hun klant.

,,Er is een duidelijk verschil in de perceptie van wat er onder proactiviteit wordt verstaan, door enerzijds accountants en anderzijds ondernemers. Communicatie tussen beide partijen is essentieel om elkaar beter te begrijpen en te kunnen voldoen aan elkaars verwachtingen. Alleen door goed samen te werken komt iedereen verder”, geeft Mark Appel, marketingdirecteur bij Exact aan.

Waar komt deze discrepantie vandaan? ,,Accountants vertalen proactieve aandacht nog steeds te vaak in extra uren. Grote bedrijven willen hier nog wel voor betalen, maar de motor van onze economie bestaat uit mkb’ers. Zij zitten niet te wachten op een factuur van 3000 euro zonder duidelijk aantoonbare meerwaarde’’, zegt Eric Melse van het Centre for Applied Research on Economics and Management.
BRON:http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/21623911/___Accountant_is_niet_proactief_genoeg___.html