Belastingdienst, pensioengat, jaarruimte

Al jaren gebruikt de Belastingdienst de welbekende slogan: “Leuker kunnen we het niet maken, wél makkelijker”. Daar heb ik mijn twijfels bij. Hoe werkt dat? Als iets makkelijk is hoeft het niet leuk te zijn. Maar als je iets moeilijk of lastig vindt en het wordt dan makkelijker gemaakt, zal het vaak toch óók leuker zijn. Of niet?

Makkelijker én leuker?
Al jaren gebruikt de Belastingdienst de welbekende slogan: “Leuker kunnen we het niet maken, wél makkelijker”. Daar heb ik mijn twijfels bij. Hoe werkt dat? Als iets makkelijk is hoeft het niet leuk te zijn. Maar als je iets moeilijk of lastig vindt en het wordt dan makkelijker gemaakt, zal het vaak toch óók leuker zijn. Of niet?

Als je ondernemer bent, doe je naast je core business, dus naast de dienst of het product dat je aanbiedt en wat je drijfveer is om voor jezelf te beginnen, ook heel veel andere dingen. Niet zozeer omdat je dat leuk vindt maar omdat dat moet. Denk bijvoorbeeld aan je urenregistratie, km-registratie als je je auto op je zaak hebt staan en je administratie zoals facturatie en bonnetjes beheer. De meest ondernemers vinden dat niet zo leuk. Het hoort erbij, bij het ondernemen, het moet.

Doordat je veel van deze zaken tegenwoordig makkelijker voor jezelf kunt maken of beter kunt organiseren wordt het vaak ook leuker. Hoe doe je dat? Door apps te gebruiken. Een top 5 van favoriete apps op dit moment speciaal voor jou samengesteld!

1. Easyrit: een handige mobiele app voor Android en IOS om je kilometerregistratie bij te houden voor je eigen administratie, de Belastingdienst en accountant. De mobiele applicatie staat gekoppeld met je ‘Mijn EasyRit’ online beheerprogramma voor eventuele inzage, exporteren en nabewerking van je kilometeradministratie. Zo wordt zakelijk rijden nog leuk.

2. Toggl Timer: Toggl is de meest populaire cloud-based time tracking tool voor nauwkeurige en transparante klantfacturatie. In de app kun je eenvoudig een rapport maken van je urenregistratie. Via de web versie van Toggl kun je meer uitgebreide rapporten uitdraaien. Inzicht en overzicht, heel handig voor je facturatie!

3. Genius: Moeiteloos documenten scannen met een smartphone doe je met Genius Scan. De scans worden lokaal gegenereerd en kunnen opgeslagen en gedeeld worden in PDF en JPG. Ook is het mogelijk meerdere scans samen te voegen tot één document. Heel handig bijvoorbeeld voor je bonnetjes.

4. Parkline: Met Park-line parkeer je zorgeloos in meer dan 180 gemeenten in Nederland en België. Op straat via je mobiele telefoon en in meer dan 400 parkeergarages met de Park-line Garagekaart. Nooit meer gedoe met kleingeld.

5. Waze: Waze is ’s werelds grootste op community gebaseerde verkeers- en navigatie app. Vergezel andere chauffeurs in je regio die real-time verkeersinformatie delen, zodat iedereen tijdswinst kan maken en kan besparen op brandstofkosten tijdens je dagelijkse rit. Niet meer te laat op je afspraak of verdwaalt of vast in een opstopping. Dat is fijn, toch?

Inmiddels zweer ik bij o.a. bovenstaande apps. En doordat het me nu weinig tijd kost, vind ik het allemaal prima dat dit moet en er nu eenmaal bij hoort.

Natuurlijk vervangen de apps de accountants & boekhouders niet. Dáár werken de specialisten. Altijd op de hoogte van de laatste wets- en belastingwijzigingen. En die je bij vragen áltijd mag bellen!

Let wel … onze tips kunnen niet klakkeloos naar iedere specifieke individuele situatie gekopieerd worden. Fiscale voordelen zijn vaak eenvoudig te behalen, bij veel zaken ligt de kwaliteit in de nuance. Eén ding is wel zeker en makkelijk te realiseren. Door gezamenlijk pro actief en regelmatig uw financiën tegen het licht te houden kan het u niet ‘overkomen’ dat u fiscaal voordeel misloopt. Deze blog is mede tot stand gekomen, door Femke Vrij van Vrijgevig, www.vrijgevig.com

Immers, goed advies is als een investering … het levert u per definitie meer op dan het kost.

 

SHARE US:

Submit to Facebook Submit to LinkedIn Submit to Twitter